Gra wspomoże badania nad demencją

5 maja 2016, 11:27

Brytyjczycy opracowali wieloplatformową grę mobilną Sea Hero Quest, która ma wspomóc rozumienie nawigacji przestrzennej. Jej zaburzenia to jeden z pierwszych objawów demencji, a naukowcom zależy na opracowaniu wczesnego testu diagnostycznego. Gra może znacznie przyspieszyć badania w tym obszarze.



Gniew zdrowieniu szkodzi

20 lutego 2008, 09:48

Umiejętność kontrolowania gniewu wpływa na tempo dochodzenia do zdrowia. Jest to prawdą zarówno w przypadku nieszkodliwych przypadłości, jak i podczas rehabilitacji po poważniejszych operacjach.


Toksyna bakterii kojarzonej z zatruciami pokarmowymi może uruchamiać stwardnienie rozsiane

30 stycznia 2014, 13:35

Toksyna epsilon laseczki zgorzeli gazowej (Clostridium perfringens) zwiększa przenikalność bariery krew-mózg i zabija wytwarzające mielinę ogligodendrocyty. Ponieważ zjawiska te są typowe dla patologii stwardnienia rozsianego (SR), wydaje się, że wymieniana toksyna może je uruchamiać.


Sztuka jaskiniowa najwyższej jakości

31 maja 2016, 06:18

W jaskini Atxurra w Kraju Basków odkryto paleolityczne rysunki naskalne, które wg szefa wykopalisk Diega Garate, należą do "Champions League" sztuki jaskiniowej i plasują się w pierwszej dziesiątce stanowisk europejskich.


Fabryka nowotworów w służbie biologii

20 marca 2008, 08:46

Naukowcy od dawna pracowali nad stworzeniem maszyny imitującej trójwymiarową strukturę nowotworu. Skonstruowanie takiego urządzenia znacznie ułatwiłoby prace badawcze nad biologią guzów. Mogłoby także przyczynić się do skuteczniejszego testowania nowych leków w warunkach laboratoryjnych, co ułatwiłoby utrzymanie ścisłej kontroli nad eksperymentem, a także pozwoliłoby ograniczyć liczbę testów wykonywanych na zwierzętach.


Gryzonie uczą się szybciej, gdy bodziec pojawia się na podłodze labiryntu

27 lutego 2014, 11:17

Ostrość wzroku szczurów i myszy jest największa, gdy zwierzęta te patrzą w dół. Zespół z Brown University odkrył, że kiedy bodziec wzrokowy jest rzutowany na podłogę, a nie ścianę labiryntu, zwierzęta opanowują rozwiązanie w 1/4-1/6 zwykłej liczby powtórzeń.


Wstrzykiwalny biomateriał do zadań specjalnych

5 lipca 2016, 11:56

Stworzony w 2 laboratoriach Uniwersytetu Chicagowskiego wstrzykiwalny biomateriał może być wykorzystywany do stymulacji neuronów czy manipulowania zachowaniem mięśni i narządów.


Granie z Aspergerem

23 kwietnia 2008, 11:02

Najnowsze badania Brytyjczyków sugerują, że osoby spędzające wiele godzin na grach wideo przejawiają te same cechy osobowości, co pacjenci z zespołem Aspergera. Zaburzenie to należy do tzw. spektrum autyzmu. Jego objawy przypominają autyzm, ale są słabiej wyrażone.


Kręgi szyjne wskazówką co do przyczyny wyginięcia mamutów

25 marca 2014, 11:59

Holenderscy naukowcy zauważyli ostatnio, że w szczątkach mamutów z Morza Północnego żebra szyjne występowały aż 10-krotnie częściej niż u współczesnych słoni (33,3% vs 3,3%).


Sukces wrocławskich archeologów. Wykopali szubienicę z XVI wieku

3 sierpnia 2016, 06:09

Archeolodzy z Uniwersytetu Wrocławskiego dokonali kolejnego ważnego odkrycia. Zespół pod wodzą dr. Pawła Dumy wydobył z ziemi pochodzącą z XVI wieku szubienicę. To największe tego typu znalezisko na Śląsku i jedno z największych w całej Polsce.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy